Efter jeg lagde min kortfilm på nettet i fredags, har jeg fået ekstreme mængder af kritik. Jeg har modtaget en masse private beskeder af folk som enten HADER eller ELSKER filmen. Mange spørger ind til meningen bag filmen, og derfor synes jeg det ville være på sin plads at lave et indlæg omkring mine tanker bag filmen.

Til dem af jer der har set mine billeder er det muligt at se at mine billeder ikke er super glade, men derimod meget melankolske og dystre. Jeg har diagnosen PTSD (Posttraumatisk stress) - Det bunder i en masse ubehagelige og traumatiske oplevelser forbundet med mit ophold som udvekslingsstudent i USA sidste år. Det er ikke noget jeg har lyst til at gå i dybden med, men dog synes jeg stadig at det er relevant at vide for at forstå min kunst.

Videoen afspejler en indre kamp, som har været rigtig hård for mig. For et par måneder siden sprang jeg ud som homoseksuel, hvilket egentlig har været lettere end jeg troede. Alle har taget godt imod det, trods man selvfølgelig kan mærke en forskel i hvordan, især fyre, behandler en. I videoen er en scene hvor jeg slikker/spiser en pølse, og dette har tilsyneladende krænket mange mennesker, og folk føler sig i høj grad stødte. Som I nok allerede har regnet ud, er pølsen et symbol for den mandlige lem. Jeg har eksperimenteret en masse efter jeg sprang ud, og haft en masse oplevelser. Nogle oplevelser har været en smule vulgære, og derfor kastes der også op i filmen. 

Scenen hvor jeg sidder nøgen imellem blomster bærer jeg en blomsterkrans. Den drager linjer til religion, især kristendom - Da Jesus jo bar en tjørnekrans under sin korsfæstelse. Da jeg blev fjernet fra min første værtsfamilie (efter at have boet hos dem i 7 måneder), blev jeg sat i en anden værtsfamilie, som var rigtig kristne. Efter 7 voldsomme og traumatiske måneder hos min første værtsfamilie, manglede jeg noget at støtte mig op ad - Og da min anden værtsfamilie var kristne, var dette en åbenlys mulighed for mig. 

Jeg troede rigtig meget på kristendommen, og jeg har læst biblen. Dette er alt noget jeg tager meget afstand fra i dag, da biblen indeholder en masse som jeg simpelthen ikke stå inde for - Bl.a. at homoseksualitet er forkert. Så hele filmen er egentlig en beskrivelse af de tanker og følelser, som er forbundet med at jeg sprang ud - Og hele det dilemma om hvorvidt homoseksualitet overhovedet er OK, da jeg i USA blev lært det stik modsatte. 

Mange føler sig krænkede efter de har set filmen - Hvorfor de gør det, forstår jeg simpelthen ikke. Plakater med nøgne kvinder og hede mænd ses overalt i nutidens samfund, og dette er ikke spor anderledes synes jeg personligt. 

Selvfølgelig er filmen abstrakt, og mange forstår den ikke - Men jeg kan mærke at den har sat sig dybt hos mange mennesker, og alle har dannet sig en holdning til den - Uanset om de har brudt sig om den eller ej. Og det er jeg stolt af.

På billederne under kan nogle af kommentarene på filmen ses.








Mange har også spurgt indtil hvad sangen på filmen hedder. Den kan høre i linket under




Follow on Bloglovin

2 kommentarer:

  1. At skabe en reaktion vil folk og skubbe til deres følelser, er stærkt i sig selv. Jeg skriver selv digte som jeg læser op, og nogle af dem er voldsomme, vulgære eller sære, og jeg elsker at provokere end lille smule. Jeg synes det er en udfordring i sig selv at lave noget der skubber til folk og får dem til at reagere, det værste er at lave noget usynligt, så må man prøve igen. At din film skaber debat, god eller skidt, er rigtig godt, og det betyder du har lavet noget folk kan diskutere, hvilket jeg giver dig en tommel op for! Jeg så filmen i går, hvor jeg var ret forvirret over den. Jeg fandt den ikke klam eller noget, men jeg syntes den var utroligt interessant, og jeg ville gerne finde ud af hvad de ting jeg ikke vidste hvad betød, betød xD lol. Jeg havde godt tanken om homoseksualitet, men jeg manglede stadig at vide en masse, hvilket fascinerede mig rigtig meget. Jeg synes ikke den er vildt filmisk, da der kører den samme sang igennem det hele, som gør den lidt musikvideoagtig. Dog ikke sagt at det er skidt, jeg synes din film er rigtig nice, og efter jeg har læst dit indlægt, er den kun blevet bedre. Jeg synes det er utroligt modigt af dig at ha lavet det her!

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet