Denne sms modtog jeg fra Amnesty. Jeg modtager ofte sms'er fra Amnesty med updates på folk omkring i verden, som har været ude for grov mishandling og andet. Denne service er en måde hvorpå Amnesty virtuelt kan indsamle underskrifter og stoppe disse hændelser fra at ske.

Det er altid hårdt at modtage disse beskeder, men jeg må sige at især denne ramte mig - Her ligger jeg i min seng med dynen svøbt grundigt omkring mig, og med en kop grøn te stående på natbordet. Jeg ligger og lytter til god og beroligende musik, og nyder mit eget selskab, mens jeg stille og roligt lader tankerne flyde på bloggen - alt mens en blogger fra vietnam er døden nær, og dømt til 12 års fængsel, blot for at have kritiseret styret.

Den vietnamesiske blogger, Nguyen Van Hai, er idømt 12 års fængsel for at have skrevet kritisk om styret i Vietnam. Nguyen sultestrejker i protest mod den hårdhændede behandling han og andre politiske fanger får i fængslet. 
Nguyen Van Hai er medstifter af Foreningen for Frie Journalister, der blev oprettet i 2007. Nguyen blev en af Vietnams mest kritiske røster, og han har bl.a. skrevet om social uretfærdighed, menneskerettighedskrænkelser og national suverænitet. 
Nguyen Van Hai er dømt udelukkende, fordi han har brugt sin ret til fredeligt at kritisere regeringen i Vietnam. Hans familie og advokat er gentagne gange blevet nægtet adgang til Nguyen. Sidst de besøgte ham den 20. juli, fik de kun lov at se ham i fem minutter. Da var han så afkræftet, at han næsten ikke kunne gå eller tale.  
Nguyen blev arresteret første gang i 2008 og idømt to års fængsel for politisk-motiverede anklager om skatteunddragelse. Kort inden han skulle løslades i 2010, blev han tilbageholdt for anklager om at "føre propaganda" mod staten. i 2012 blev han endelig stillet for retten og idømt 12 års fængsel.
Uddrag fra Amnestys egen hjemmeside 


Jeg har utrolig svært ved at relatere til alt dette, da det er så langt fra hvad vi lever i her i Danmark. Jeg kan blot tænke på, hvor modig og stærk denne blogger fra Vietnam har været og stadig er. En blogger som ikke har været bange for at udtrykke sin mening, og stå fast ved den - noget som vi i Danmark har endda har svært ved. Jeg synes Nguyen er en kæmpe inspiration, og endda set i mine øjne som en helt. Han bliver ved med at kæmpe for sine holdninger, uanset konsekvenserne. Jeg håber at alt det, denne mand kæmper for en dag vil blive en realitet - Men uanset om dette er tilfældet eller ej, skal vi huske på at alt hvad Nguyen har gjort vil aldrig være forgæves.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar