Her i Aarhus finder jeg mig selv sidde med en lækker Americano på den nyåbnede Starbucks. Jeg sidder alene, og da jeg vil tage et zip af min i forvejen dyre kaffe spilder jeg en plet af den mørke væske på min nye hvide t-shirt fra Acne. Jeg bander for mig selv imens jeg håbløst prøver at tørre pletten af. 

Hele scenariet for mig til at revurdere hvorfor jeg i første omgang overhovedet havde betalt 430 kr (på tilbud!) for en hvid t-shirt. Kvaliteten er selvfølgelig i top og snittet er smukt. Men ærligt, hvorfor? Er jeg en snob? Vil kun iføre mig de dyre mærker? - Svaret er ja.

Men her er spørgsmålet så til dig - Tør du sige ja? 

I dagens samfund er mange trends, og vi er alle klare over hvad der er in og hvad ikke er. Og én ting som i hvert fald ikke er in blandt unge - At stemme blå blok, og svare "ja" til ovenstående spørgsmål.

Men her hvor min frustration så bunder, er hvorfor jeg ser altruistiske og ildrøde sjæle rende rundt med Vogue under armen. Eller iført et par super dyre solbriller.

Er vi alle i virkeligheden tilbedere af kapitalismen, men ikke tør indrømme det? 

Hvis man spørger enhver ung i Aarhus omkring deres politiske holdning, tør jeg vædde på at størstedelen vil svare SF eller Enhedslisten. Og jeg tør vædde på at størstedelen i bund og grund ikke hvorfor. Men de har just hørt fra deres omgangskreds, at dette er det "rigtige" svar. 

Jeg føler virkelig at det er svært at være sig selv 100% i dagens samfund. Der er rigtig meget fokus på mangfoldighed, og at der skal være plads til alle. Men alligevel ser vi skævt til emoen der cutter, eller den overvægtige dame som spiser en is. Jeg føler at en anden "trend" i dagens samfund, er at "være sig selv", og skille sig ud - Men vi skal bare lige huske at skille os ud på den "rigtige" måde. Jeg er træt af at det eneste jeg ser overalt folk iført mors gamle sweater, scrunchy i håret, velour -gemajer, gamle adidas sneakers. Hvor bliver den mangfoldighed som vi alle elsker (for det er jo in) i virkeligheden af?

Med alt dette sagt, vil jeg gerne pointere at min politiske holdning stadig ikke er bestemt. Tilbeder jeg kapitalismen? Ja. 
Dog ved jeg stadig ikke om dette er noget jeg burde prøve at modarbejde. Ikke for at prøve at passe ind, men derimod for at prøve at begrænse mit i forvejen store forbrug økonomisk, og sætte flere penge af til andre. 

6 kommentarer:

  1. Det er en pisse relevant problematik du tager op! Jeg har selv tænkt på det samme meget på det sidste. Jeg føler mig også meget splittet. Selv går jeg og overvejer at købe en taske til 5000,-. På den ene side føler jeg det er helt ok at invistere i en ting, jeg ved jeg bliver glad for! Samtidig syntes jeg det er voldsomt mange penge, og jeg kan ikke lade være med at gøre det op i menneskeliv jeg kunne have redet... Men kan vi overhovedet lave om på den skæve fordeling i verdenen? Og er det ikke iorden at bruge sine fødselsdagpenge på noget men virkelig ønsker sig? Det er svært at retfærdiggøre noget af det syntes jeg.
    Jeg vil også gerne indrømme at jeg elsker at bruge penge. Og hvis jeg så bruger 5000 kr på en taske, så vil jeg da også gerne have at folk ser mærker, og tænker "sikke en lækker taske fra Céline". På den anden side syntes jeg det er unødvendigt, da mange unge piger måske vil føle et pres over at de også skal have en flot dyr taske, hvis der er mange der render rundt med en.På den anden side vil jeg gerne nyde at jeg har fået sådan en taske.
    Det er pisse svært at finde en konkret holdning, og det er også det jeg syntes er svært ved blog verdenen. På den ene side skaber det et perfekt billede på en person der har alle de rigtige ting. Og hvad kan jeg som læser bruge det til? Jeg kan føle mig presset og forkert. Dog læser jeg selv rigtig mange blogs, og har da overvejet selv at starte en. Jeg finder nemlig så sindsygt meget inspiration her igennem.

    Mht. politisk holdning, så har jeg selv samf på A niveau og jeg må sige at det har været en øjenåbner! Føler slet ikke at unge burde have lov til at stemme, før de havde haft samf i mindst 1 år, da det giver så bredt et syn på hvordan Dk og resten af verdenen hænger sammen.

    Vildt fedt indlæg! Det gjorde mig glad at det ikke kun var mig selv der sad med disse tanker. Kan blot sige at jeg er 100P enig i alt hvad du har skrevet.
    //Amanda

    SvarSlet
  2. ja, det er sgu fedt med en blogger der tager stilling:)

    SvarSlet
  3. Amanda Asmussen: Jeg er glad for at du er enig, og jeg vil sige at jeg er helt igennem enig i hvad du skriver. Jeg tror vi må gøre op med os selv om hvorvidt vores samvittighed kan bære at vi render rundt med dyre tasker. Når alt kommer til alt, så må vi finde ud af om vores egne behov burde sættes over andres - Og hvor grænses går mellem at bruge for mange penge på sig selv, eller for lidt. Jeg tror på at svaret ligger et sted imellem.

    Leo Jensen: Tusind tak skal du have :-)

    SvarSlet
  4. Pisse lækkert indlæg.

    Jeg stemmer selv socialdemokratisk og er også politisk aktiv i deres ungdomsparti DSU. Men udover det kan jeg sgu også godt lide at købe mig en dyr ting. Hvorfor jeg ikke giver dem til én af de mange hjemløse der sidder rundtomkring aner jeg ikke. Måske fordi at det stadig er mine penge, og jeg har tjent dem. Jeg fortjener en ny Acne tee, og jeg synes ikke jeg skal give alle mine opsparede penge væk til andre. Jeg betaler min 39% i skat, arbejder frivilligt et par gange om ugen og giver de små mønter til den hjemløse - men så synes jeg også jeg fortjener at købe noget lækkert til mig selv. Også selvom jeg nogen gange føler mig som et dårligt menneske med alt for dyre ting.....

    SvarSlet
  5. Har ingen anelse om hvad der er in og hvad der ikke er. Håhåh

    SvarSlet
  6. Indlægget er relevant, men finder dog en masse tvivl. Da jeg synes at der bliver generaliseret en del... Jeg tænker selvfølgelig på dit politiske aspekt i dette indlæg.

    "Hvis man spørger enhver ung i Aarhus omkring deres politiske holdning, tør jeg vædde på at størstedelen vil svare SF eller Enhedslisten. Og jeg tør vædde på at størstedelen i bund og grund ikke hvorfor."


    Dette er jeg stærkt uenig i. Jeg bor selv i Aarhus og største delen af mine venner stemmer til højre for midten, og de ved samtidig også godt hvorfor de stemmer, som de gør. Derfor synes jeg dette er misvisende for den unge danske fane i Aarhus. Det danske demokrati er repræsentativt i følge mig, heldigvis. Du får det til at lyde som om at man ikke kan finde sin egen holdning, og at vi alle er ens.

    Jeg bliver samtidig nødt til at ytre min holdning om at være "100 %" sig selv. Min mening er at man skal indordne sig mængden. Dette betyder ikke at man laver om på sig selv, men at man modne sig' selv... Ja - Folk kigger skævt til en der cutter og en såkaldt "tyk dame der spiser en is". Grunden til at vi kigger skævt på disse 2 eksempler er jo fordi man ved hvad der er bedst for dem.

    Indlægget er relevant, men er uenig i de fleste ting... Bryder mig ikke om din generalisering.

    SvarSlet